De IJsselbrug in Doesburg stamt uit 1951 en is nu toe aan groot onderhoud. De opknapbeurt zorgt ervoor dat het verkeer ook in de toekomst vlot en veilig over de brug kan rijden. Er rijden dagelijks ca. 20.000 voertuigen over deze belangrijke brug die voor de verbinding zorgt tussen Arnhem en het westen van de Achterhoek.
Om ervoor te zorgen dat de brug ook in de toekomst veilig blijft voor het verkeer, zal het brugdek worden vervangen. Daarnaast wordt de brug versterkt, hersteld en geschilderd.
Om de busroute ten tijde van de gelijktijdige renovatie van de beide hoofdrijbanen intact te laten, is het fietspad aan de buitenzijde van de brug vervangen voor een breder en sterker wegdek. Dit wegdek betreft een innovatief kunststof composiet, glasvezel versterkt materiaal. De sterkte van dit rijdek wordt berekend met behulp van de wettelijke voorschriften. De opdrachtgever (Rijkswaterstaat) had de wens om de sterkte van dit rijdek, tijdens het passeren van o.a. de buslijn, in de praktijk te toetsen.
Om deze rekken te kunnen monitoren moest het meetsysteem minimaal 100 uiterst nauwkeurige rekmetingen per seconde kunnen uitvoeren verdeeld over 20 verschillende meetpunten. Tevens dienden deze rekmetingen met dezelfde meetfrequentie gecompenseerd te worden met de temperatuur ter hoogte van de desbetreffende rekmeting. Ten slotte was de voorwaarde gesteld dat de sensoren aan het dek werden gemonteerd zonder dat de integriteit van de brug werd aangetast.
Om invulling te geven aan bovenstaande wensen hebben wij het composieten rijdek in combinatie met 2 stalen draagbalken voorzien van glasvezel sensoren. Hierbij zijn 20 reksensoren in combinatie met 20 temperatuursensoren aangebracht. Met behulp van deze glasvezelmonitoring kunnen tot 5000 temperatuur gecompenseerde rekmetingen per seconde worden uitgevoerd. Voor de bevestiging van de sensoren is in dit geval gekozen voor een niet-elastische lijmverbinding om de integriteit van het rijdek onaangetast te laten.
Na het analyseren van de meetdata zal Rijkswaterstaat beter inzicht hebben hoe het composiet materiaal van de brug reageert op de belastingen. Deze kennis wordt mede gebruikt voor het bepalen van de levensduur en het verfijnen van het beleid met betrekking tot de constructie van het composieten rijdek.
Meer informatie omtrent de werkzaamheden aan de IJsselbrug in Doesburg treft u hier.
Indien u meer wilt weten omtrent de mogelijkheden van de genoemde glasvezelmonitoring kunt u hier een bezoekje brengen aan onze glasvezel pagina.