Nieuws

Meten met licht geeft inzicht!

Recentelijk is de 1ste editie van het vakblad “Beton- & staalbouw” van dit jaar uitgekomen. Dit vakblad komt 4 keer per jaar uit en staat vaak bol van de artikelen over innovaties en ontwikkelingen in de bouw- en infrasector. Voor deze editie zijn wij benaderd voor een artikel over onze innovatieve monitoringstechniek gebaseerd op optische sensortechnologie; in de volksmond ook wel glasvezelmonitoring genoemd.

Hoewel bij deze metingen glasvezelkabel gebruikt wordt, is het uiteraard niet zo dat het doel van de meting is om “een glasvezelkabel” te monitoren. De glasvezelkabel of -sensor wordt op en/of in het te monitoren object bevestigd op een dusdanige wijze dat de vervorming van de glasvezel representatief is voor het gedrag van het object waarop het gemonteerd is. Met behulp van deze techniek zijn zaken als spanning/rek, temperatuur, vervormingen, trillingen, geluid e.d. te monitoren. Door een juiste keuze te maken uit de beschikbare technieken kunnen zowel trage als dynamische processen (bijv. langetijd-vervorming [traag] of blinde vering van een spoorbaan, aslast monitoring [dynamisch] etc.) zeer nauwkeurig en op afstand gemonitord worden. Daarbij kan de data ontsloten worden via een internetportaal waarvoor elke klant een eigen inlogcode ontvangt om zijn of haar project te volgen. Deze oplossing beschikt tevens over diverse alarmmodules zodat er niet alleen geregistreerd wordt maar een project ook daadwerkelijk bewaakt kan worden.

In editie 1 van Beton- & staalbouw van dit jaar staat een artikel over een project van ons waar deze technologie is toegepast op een stalen boogbrug. Hiervan diende het kunststof rijdek van het fietspad tijdelijk gebruikt te worden door het openbaar vervoer i.v.m. het vervangen van het dek van de hoofdrijbaan. Middels onze optische sensoren hebben wij in kaart gebracht wat voor vervorming er aan dit kunststof dek optrad bij de bus passages. Door een uitgekiend ontwerp en het ijken van de opstelling bleek het tevens mogelijk het gewicht van de bus, welke richting hij op reed en de snelheid waarmee gereden werd in kaart te brengen. Inmiddels hebben wij al tientallen projecten uitgevoerd met deze meettechniek, variërend van het zeer nauwkeurig meten van dynamische vervorming van objecten (blinde vering van spoorrails; zie onderstaande afbeelding) tot het lange termijn monitoren van deformatie van betonnen kunstwerken. Mocht dit nieuwsitem en/of het artikel in Beton- & staalbouw uw interesse gewekt hebben, neemt u dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Brem Voorbeeld glasvezel


Voorbeeld: analyse van meting blinde vering spoorrails bij treinpassage, gemeten met 5 optische sensoren.

0182 517 550